torsdag, januari 12, 2012

Ikväll gjorde det det

Såg matchen. Tog en öl. Lutade mig tillbaka för att fundera över hur det där gick till? Det var inte så svårt att komma fram till några provisoriska slutsatser.

Samspelet mellan Niklas Svedberg och backarna firade stora triumfer. Svedberg såg dom flesta av skotten tidigt och när han inte gjorde det verkade pucken älska vårt klubbmärke. Niklas gör några fantastiska minimalistiska räddningar med benskydden i slutet av matchen. Han är värd all beröm han kan få, men backarna ska också få ett erkännande. Åtminstone av mig.

Jag njöt av Jonas Nordquist och Mads Hansen. Dom gör allt det jobb man kan begära av en hockeyspelare. Detsamma gäller Mats Lavander.

Borde jag då inte ägna 10 000 tecken till att hylla Silfverberg och Järnkrok? Jag vill att dom som ännu inte förstått storheten i Silfverberg ska få möjligheten att upptäcka det själv. Han är just nu så bra att jag bara vill förtränga att vi bara får se honom den här säsongen. Därefter kommer det att dröja innan vi ser honom i våra färger igen. Njut nu! Köp biljetter oavsett vilket lag du följer. Ta chansen att se en blivande världsspelare. Du kommer inte att bli besviken. Jag lovar dig.

Järnkrok står inte långt bakom Silfverberg i kön av spelare som kommer att etablera sig bland dom allra bästa, men han står bakom. Det är inte alls omöjligt att han spelar kvar i Elitserien en säsong till.

Jag känner stolthet över hur laget hanterar bortamatchen mot Luleå. Man är bättre än Luleå. Det räcker inte alltid till tre poäng, men ikväll gjorde det det…

2 kommentarer:

Tomas Persson sa...

Som fascinerad av målvaktsspel ända sedan barnsben skulle jag vilja nämna en sak till om Svedberg ikväll som gjorde mig närmast lycklig. Jag tycker nämligen att vi såg ett steg i hans utveckling denna härliga kväll.

Att grabben har talang är nog de flesta ense om, att han tillhör den moderna skolan där det handlar mer om att göra sig stor och stå ivägen tror jag inte heller någon tvivlar på, men man kan stå i vägen på olika sätt.

Det stora med Svedberg ikväll och det jag tycker skiljer honom från den Niklas vi såg under hösten är att han spelar igenom hela situationen, dvs han har en tanke med varje rörelse och den tanken ska i slutändan leda bort från farligheter. En tidigare Svedberg har inte riktigt spelat klart situationer vilket har lett till en hel del okontrollerade returer och tappad position.

Som du mycket riktigt påpekar fungerar samspelet mellan backar och målvakt väldigt bra och det vill jag påstå är en effekt av Svedbergs "tänkande" spel. Det ger backarna en trygghet i sitt agerande och trygghet hos backarna ger Svedberg mer utrymme att styra försvarsspelet.

Jag ska erkänna att jag har varit osäker på Svedberg tidigare, ikväll raderade han den känslan-

Hockeysossen sa...

Intressant läsning. Jag "föll" för Svedberg i fjolårets slutspel. Hade vi bara kommit upp några procent till som lag hade han kanske varit en stor hjälte i matcherna mot Lila Laget.