måndag, januari 09, 2012

Ombyte förnöjer?

Säcken med krossade förhoppningar om guld knöts slutligen åt. Den ser ut att ha blivit lämnad till den återvinningsstation som den här tiden på året fylls med tränare som fått lämnat sina uppdrag. Jag ska erkänna att jag verkligen trodde på kombinationen Hans Särkijärvi och LHC. Ett tränare som vet att om guldet ska hem så krävs det mer än bara skickliga spelare. Det krävs en spelidé där förmågan att försvara sig är lika avgörande. Det blev ett kort äktenskap som slutade i en förlorad dröm.

LHC visar genom sitt val av ny tränare att det inte är tänkt som en kortsiktig lösning. Lückner skulle inte ta erbjudandet om han inte visste att det kom en ny säsong som han kontrollerar från dag ett. Är det ett kamikazeuppdrag? Jag tror inte det. LHC kommer att spela slutspelshockey den här säsongen. Att det sedan är Säckens förtjänst är en helt annan historia.

Timrå IK. Vad ska man säga? Oordning säger somliga. Kaos säger andra. Osynkat säger jag. Jämför vi med LHC så kan man se att linköpingsledningen synkat Säckens avgång med en ny tränare medan Timrå fortfarande letar sin. Må så vara att bägge klubbarna ville ha Harald, men det räcker inte som förklaring.

Däremot tror jag kanske att Säcken skulle vara ett bra namn för Timrå. En defensivcoach med bestämd röst är det som kan behövas för att Timrå ska behålla sin elitseriestatus. Plockar dom dessutom upp en revanschsugen Johan Åkerman får man en back som kan styra upp en del powerplay och uppspel. Jag skulle inte bli överraskad om så blir fallet.

Men vad vet jag? Blott intet, men visst kan ombyte förnöja?

Inga kommentarer: