torsdag, maj 28, 2009

En krönika att hylla

Jag borde intressera mig mer för vad jag tycker om stängd liga, 14 lag eller KHL. Det är utredningar hit, förslag dit och en hel container fylld med allehanda utspel från ishockeyns makthavare. Mina tankar gäller förstås Brynäs framtid, men ansvaret för hockeyns framtid gäller långt fler klubbar än bara min egen.

Istället för att skriva något om frustration över svensk hockeys framtid såg jag mig om i världen och valde att läsa några av mina favoritkrönikörer på nätet. Torsdag är inte någon Mats Olsson-dag. Nu spelar det egentligen ingen roll då varje dag är en Mats Olsson-dag. Jag gillar hans formuleringsförmåga, hans sätt att se det oväntade i det väntade och hans osvikliga förmåga att få in någon lämplig musikreferens i en krönika som egentligen handlar om någon divison sex match med Jonstorp som utspelar sig i någon skånsk håla.

Den senaste krönikan är en av hans allra bästa
. Den handlade om hans gamle vän Lennart Persson som nyligen gick bort. Det är ett exempel på stilistik i dess ädlaste form och det som kändes som ett avsked blev en hyllning.

Läs den och tänk på de människor som alla borde få en krönika skriven av en gammal god vän. Själv går jag och lyssnar på Miles Davis. Inte för att jag gillar det utan för att Mats Olsson skrev om honom i sin krönika. Likt så många andra människor förtjänar han en andra chans...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lite klurigt mitt i allt det suveräna... Man läser tyst men ändå på "Mats Olssonska"...

"Men när "fotbollsfansen" kommer - då stannar fotboleln"...

Så jä-la bra. tack för tipset...

Tomas Persson sa...

Min första bekantskap med Mats Olsson i den skrivna formen, en mycket fin krönika.

För övrigt anser jag att alla bör lyssna på Miles Davis åtminstone en gång i sitt liv, en av få musiker jag känner till som kunde måla bilder med sin musik.

Kent sa...

Perspektiv på tillvaron.

Miles Davis..ja varför inte. Måste lyssna och ta ställning!

Trevlig helg.

.kent

Anonym sa...

Trevlig helg... Miles... Mmmm... Inte långt från Thin Lizzy och Dream Theater... Eller...?

Allätare...

Hockeysossen sa...

Bättre hockey I - Men "när fotbollsfansen kommer - då stannar fotbollen" kommer att bli en klassiker. Tro mig...

Tomas - Miles har målat vackra saker, men vackraste målen gör alltid Ove.

Kent - Visst är det härligt med Perspektiv? Lyssna. Ta ställning och återkom med utlåtande.

Bättre hockey II - Den här helgen blir det 70-tals hårdrock. Lizzy, Purple och Whitesnake bara väntar på mig. Trevlig helg till dig och de dina...