onsdag, april 21, 2010

Omvänd psykologi är också psykologi

Efter ha läst Rosa Bladets artikel om idrottspsykologens olika status i Djurgården och HV71 kan jag inte annat än imponeras av Djurgårdens sätt att hantera dessa frågor. Inte för att jag inte tror på idrottspsykologer. Tvärtom är det just det jag gör, men av en annan anledning.

Hardy har tillsammans med spelare och ledare under hela säsongen talat om att dom är bättre än vad många tror, vilket också visat sig vara sant. Jag är ganska säker på att Djurgården byggt upp en kultur som bäst beskrivs som - vi mot omvärlden.

Kombinerat med en övertro på sin egen kapacitet, traditionen av att vinna titlar och gediget hockeyarbete har varje störande moment förklarats av omvärldens okunskap om Djurgården, ishockey och annat som Djurgården upplever att man kan bättre än alla andra.

När Hardy & co får frågor om något som motståndarna gör - i det här fallet psykologer - svarar man instinktivt att det är inget som Djurgården behöver. Smart, säger jag. Man är konsekventa.

Att det sedan handlar om psykologi är en helt annan sak. Så kom inte till mig och säg att omvänd psykologi inte är psykologi.

2 kommentarer:

Black Boris sa...

Huvudet på spiken!

Hockeysossen sa...

Även en blind höna...