tisdag, oktober 26, 2010

Chockad

Chockad. Jag är chockad. Det är lätt att tro att bara för att man sett ett tusental hockeymatcher så skulle inget kunna överraska mig längre. Det är fel. Den här sporten har dimensioner jag inte visste fanns. Ingen skugga ska falla på SSK. Segern är mer än rättvis, men sättet Brynäs förlorar på är något annat.

Jag brukar försöka vara nyanserad i mina kommentarer och aktivt leta positiva saker även i dom dåliga insatserna, men jag sitter här och kan inte hitta dom. Jag letar och letar. Jag vänder och vrider, men inget dyker upp. Inget. Det enda som gör sig påmint är hur trött jag är.

Om jag skulle vara orättvis skulle jag fråga mig själv om laget verkligen gjorde sitt bästa, men då skulle jag bli en av dom som besinningslöst skäller når det går dåligt och utan hämningar hyllar när det går bra. Jag är inte en sådan person. Därför letar jag djupt i min person och finner tre saker jag tar med mig från den här kvällen.

För det första; det är i motgång vi prövas och livet handlar mer om hur motgång hanteras än hur man möter dom. Motgångar kommer och går, men erfarenheter och insikter som kommer från motgångar bygger karaktär. Stämmer det får vi se något alldeles speciellt på torsdag.

För det andra; Sargade SSK-supportrar får andas en klar och ren höstluft i några dagar. Det unnar jag dom.

För det tredje; tro aldrig att du vet något om sådant du inte upplevt. Jag kommer att plåga mig igenom den här matchen två gånger till innan torsdag. Inte för att jag vill eller förtjänar det. Jag vill förstå och lära mig om vad som hände, söka svaren på varför det hände och sedan gå vidare i livet med insikten att en inställd match också är en match.

4 kommentarer:

Black Boris sa...

Kort hälsning från en dåre som aldrig lär: Jag gav bort allt. På torsdag tar jag tillbaka det!

Unknown sa...

Jag bänkade mig hemma hos en kompis för att få se en trevlig match där jag trodde Brynäs hade en ärlig chans att vinna.

Nu orkar jag inte tänka så mycket på matchen utan hoppas på bättre insats på torsdag. Även om jag skulle vilja vara positiv så kan jag inte och det är tre saker som jag irriterade mig på under matchen.

1.) Lättjan i uppträdandet hos spelarna. Jag är inte religiös, men även i hockey är lättaja en dödssynd.

2.) Bristen på engagemang hos staben i båset.

3.) Ingen pratade med Greiss på isen under matchen. Efter de första målen som kom till på utespelarnas slarv var det ingen som pratade med målvakten. Nu ser man ju inte allt via TV.

Nåväl, som brynäsare vet man att det aldrig är lätt.

Hockeysossen sa...

Blacj Boris - Kanske får du rätt.

Rubbadubba - Jag håller med om känslan inför match och om upplevelsen efter.

Det som berör mig mest är dina punkter 2 och 3. Jag står inte ut med att se hur så många väljer så enkla vägar medan det fortfarande går att påverka. Ludden i kavajfickan är alldeles säkert välkramad den här kvällen.

Jag hoppas Greiss vet att vi är många som hälsar honom mer än välkommen till vår klubb.

Kringel Krås sa...

Tyckte synd om Greiss efter 4-1. Ingen som försöker muntra upp han. Gamnacke, är ett understatement!